N A P I S Z    D O    N A S

Pola oznaczone * są wymagane.

ŁOBESKI DOM KULTURY ZAPRASZA NA KABARET

Powstaje Polska Federacja Orkiestr.
20.08.2014 Sobolów województwo małopolskie. 
  

 

 


 

 

 ŁOBESKI DOM KULTURY ZAPRASZA NA KONCERT:

 

 

Noty biograficzne

 

 

Paweł SKAŁUBA

 

Jeden z najwybitniejszych tenorów młodego pokolenia. W 1996 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie wybitnego artysty i pedagoga prof. Piotra Kusiewicza.

Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. W 1993 roku został jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 2002 roku został zdobywcą pierwszej nagrody IV Międzynarodowego Turnieju Tenorów w Szczecinie. W 1997 roku z okazji obchodów 1000 lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją prof. Jerzego Katlewicza w obecności Papieża Jana Pawła II. Gościł na wielu festiwalach muzycznych w Polsce jak i w całej Europie, koncertował także w Kanadzie (Missisaga Living Arts Centre) i USA (Chicago Symphony Center).

Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (1993 r.). Został także stypendystą firmy YAMAHA (1995 r.).

Debiutował na scenie operowej partią Ernesta w operze G. Donizettiego „Don Pasquale” (kwiecień 1996 roku - Opera Bałtycka w Gdańsku).

 

Kolejne sukcesy sceniczne przyniosły mu partie w operach:

• W. A. Mozarta („Czarodziejski Flet” - Tamino),

• V. Bellini („Norma” – Pollion),

• G. Verdiego („Traviata” – Alfred, „Nabucco” – Ismael, „Rigoletto” – Książę),

• G. Pucciniego („Madame Butterfly” – Pinkerton, „Cyganeria” - Rudolf),

• P. Czajkowskiego („Eugeniusz Oniegin” – Leński),

• St. Moniuszki („Straszny Dwór” – Stefan, „Flis” – Franek).

 

Aktualnie jest pierwszym tenorem Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku, współpracuje z teatrami operowymi i filharmoniami w całej Polsce, wykonując pierwszo planowe partie w dziełach operowych, operetkowych i oratoryjnych kompozytorów różnych epok.

Od 2002 roku jest jednym z „Trzech Polskich Tenorów”.

W roku 2006 wziął udział w światowej prapremierze mega produkcji pt. „Ça Ira”, autorstwa Rogera Watersa (Pink Floyd).

W tym samym roku ukazała się solowa płyta artysty pt. Polish Songs entuzjastycznie przyjęta przez krytykę, oraz słuchaczy czego dowodem stała się nominacja do nagrody Fryderyka za rok 2006.

Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji.

Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. W 1993 roku został jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 1997 roku z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją prof. Jerzego Katlewicza w obecności Papieża Jana Pawła II.

 

 

 

Dariusz STACHURA

 

Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi. W 1989 roku z wielkim powodzeniem zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partią Leńskiego w operze Piotra Czajkowskiego „Eugeniusz Oniegin”. Rok później został laureatem Konkursu Wokalnego im. Ady Sari.

W roku 1992 otrzymał nagrodę specjalną krytyki łódzkiej za wybitne kreacje na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, między innymi za partie tenorowe w operach „Nabucco” i „Traviata” Verdiego, „Kawaler srebrnej róży” Straussa, „Cosi fan tutte” i „Don Giovanni” Mozarta, czy „Cyrulik sewilski” Rossiniego.

Artysta brał udział w licznych tournée zagranicznych zarówno z Teatrem Wielkim w Łodzi, jak i innymi polskimi teatrami. Koncertował w Szwajcarii, Austrii, Holandii, Francji, Włoszech, Niemczech i Stanach Zjednoczonych.

Wielką pasją Dariusza Stachury jest muzyka oratoryjna. Partie tenorowe w takich dziełach jak: „Stabat Mater” i „La Petite Messe Solennelle” Rossiniego, „Messa da Requiem” Verdiego, „Msza koronacyjna” i „Requiem” Mozarta, „Stabat Mater” Dworzaka, „Msza uroczysta” Wiłkomirskiego, „II Symfonia Lobgesang” Mendelssohna, wielokrotnie wykonywał pod batutą wybitnych dyrygentów w salach koncertowych Polski i Europy.

Dariusz Stachura ściśle współpracuje z Operą Narodową w Warszawie, gdzie śpiewa szereg pierwszoplanowych partii tenorowych. Oprócz wymienionych wcześniej tytułów artysta ma w swoim repertuarze również takie opery jak: Faust Gounoda, Don Pasquale, Łucja z Lammermooru i Napój miłosny Donizettiego, Rigoletto Verdiego, Straszny dwór Moniuszki.

 

Do niewątpliwych sukcesów artystycznych Dariusza Stachury zaliczyć należy jego udział w obchodach stulecia premiery „Cyganerii” Giacomo Pucciniego w Turynie, gdzie jako jedyny obcokrajowiec kreował partię Rudolfa na zmianę z Luciano Pavarottim. Maestro słuchając Rudolfa w wykonaniu młodego kolegi komplementował go jako „grande tenore polacco".

 

Dariusz Stachura brał udział w licznych festiwalach, między innymi: Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, Viva il Canto w Cieszynie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwalu im. Stanisława Moniuszki w Kudowie Zdroju, Opern Festival w Ludwigsburgu (Niemcy), Opern Festival w Xsanten (Niemcy), Opern Festival w Wexfort (Irlandia).

 

W latach 1999 - 2003 Dariusz Stachura był solistą opery w Norymberdze. W 2008 roku powrócił do stałego zespołu solistów łódzkiej opery.

 

 

Adam ZDUNIKOWSKI

 

Studiował w klasie śpiewu Romana Węgrzyna w warszawskiej Akademii Muzycznej, którą ukończył w 1991.

Jest laureatem wielu konkursów: w 1991 otrzymał wyróżnienie na Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, w 1992 – III nagrodę na I Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, w 1995 został finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Belvedere” w Wiedniu.

 Brał udział w następujących festiwalach muzycznych: Festiwalu Mozartowskim w Zielonej Górze (1991), XXX Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju (1991), X Tygodniu Talentów w Tarnowie (1992), XXX Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans” (1995), I i III Festiwalu Operowym w Bydgoszczy (1994, 1996), V Międzynarodowych Spotkaniach Muzycznych Wschód-Zachód w Zielonej Górze (1996), I i II Festiwalu Operowym w Krakowie (1997, 1998), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Sztuki w Bejrucie (1999).

W 1990 zadebiutował na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie partią Clema w „Małym kominiarczyku” Benjamina Brittena. W tym samym roku podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, która zaowocowała udziałem w Festiwalach Mozartowskich (1990, 1991, 1996, 1998). W 1991 został solistą Teatru Wielkiego w Warszawie. Ma w swoim dorobku role w takich operach, jak „Fidelio” Ludwiga van Beethovena, „Norma” Vincenzo Belliniego, „Carmen” Georgesa Bizeta, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego, „Łucja z Lammermooru” Gaetano Donizettiego, „Faust” Charlesa Gounoda, „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki, „Don Giovanni”, „Uprowadzenie z seraju” i „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusa Mozarta, „Opowieści Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha, „Madame Butterfly” i „La rondine” Giacomo Pucciniego, „Cyrulik sewilski” Gioacchino Rossiniego, „Salome” Richarda Straussa, „Traviata” Giuseppe Verdiego, „Król Roger” Karola Szymanowskiego.

Począwszy od 1992 współpracuje regularnie z teatrami operowymi: Operą Nova w Bydgoszczy (Almaviva w „Cyruliku sewilskim”, Barinkay w „Baronie cygańskim”, Książę w „Rusałce”, Edwin w „Księżniczce czardasza”) Bytomiu, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku i Szczecinie. W 1996 nawiązał współpracę z hamburską Staatsoper, śpiewając partię Ferranda w „Cosí fan tutte” Wolfganga Amadeusa Mozarta. Z zespołem tym odbył tournée po Japonii. W sezonie artystycznym 1998/1999 współpracował z Teatrem Narodowym w Pradze, gdzie występował w przedstawieniach „Cyrulika sewilskiego” Gioacchina Rossiniego i „Czarodziejskiego fletu” Mozarta.

Adam Zdunikowski ma również bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (około 30 tytułów), z którym występował m.in. w polskich filharmoniach i poza granicami kraju. Ma  w swoim repertuarze około 70 partii operowych, a także bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (około 50 tytułów). Występował pod batutami takich znakomitości jak: Jerzy Semkow, Nello Santi, Jiří Bělohlávek, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Siegfried Köhler, Noam Sheriff, Jerzy Maksymiuk czy Krzysztof Penderecki, pod przewodnictwem którego wykonał wszystkie jego dzieła oratoryjne.

W styczniu 2012 otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Jest też laureatem I edycji Nagrody Ministra Kultury i Sztuki AD ASTRA.

 

 

 

Marta Antonina WYŁOMAŃSKA

 

Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 8 lat od nauki gry na wiolonczeli w Szkole Muzycznej w Toruniu. Jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Zdzisławy Donat, którą ukończyła w 2000 roku. Debiutowała w 1998 w Teatrze Narodowym w Warszawie, jako Fiordiligi w „Cosi Fan Tutte” Mozarta. Od przeszło 13 lat związana z Warszawską Operą Kameralną aktywnie uczestniczy w realizowanych przez nią festiwalach: mozartowskim, oper barokowych i staropolskich, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery, w tym między innymi kreując pierwszoplanowe partie sopranowe w operach Mozarta („Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”, „Czarodziejski flet”, „Wesele Figara”, „Mitridates król Pontu”, „Askaniusz w Albie”, „Betulia Wyzwolona”), oraz m.in. Czajkowskiego, Donizettiego, Janaczka, Moniuszki, Jacopo Periego, Webera, Verdiego). Współpracuje z operami bydgoską, krakowską, wrocławską – w bardzo różnym repertuarze, a także z muzycznymi teatrami (Roma, Buffo) oraz licznymi filharmoniami. Występowała na scenach operowych Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Niemiec, Szwajcarii, Bejrutu, St. Petersburga , ma w repertuarze wiele pozycji liryki wokalnej oratoryjno-kantatowej, operowej, musicalowej i operetkowej.

 

 

 

 

 

Ruben SILVA

 

Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia. Po ukończeniu studiów muzycznych w La Paz i trzyletniej działalności artystycznej w ojczyźnie, otrzymał stypendium na studia w warszawskiej Akademii Muzycznej - jakie ukończył w klasie Stanisława Wisłockiego. W 1983 dostał nagrodę dla najmłodszego finalisty Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach. Był następnie dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Filharmonii Koszalińskiej (1994-97, 2005-2013), Opery Krakowskiej. Współpracował z Teatrem Muzycznym Roma i Belgradzką Operą Kameralną. Z wielkim powodzeniem koncertował w licznych krajach europejskich, w Libanie i w Ameryce Południowej, drugim ważnym terenem działalności artysty jest Hiszpania. Wszędzie podkreślano muzykalność i doskonały warsztat dyrygencki. Od 2013 Ruben Silva jest Dyrektorem Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej. W latach 2012–2013 – kierownik muzyczny Teatru Wielkiego w Łodzi. W 2012 roku otrzymał z rąk prezydenta Bronisława Komorowskiego Złoty Krzyż Zasługi.

 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Koszalińskiej

 

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki  jest najstarszą - powstałą w 1956 r., tego typu instytucją na Pomorzu Środkowym. Jest finansowana z budżetu Miasta Koszalina, a także dofinansowywana ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. 

 

FK organizuje ok. 120 koncertów rocznie, z czego połowa z nich stanowi koncerty symfoniczne. Jako jedna z nielicznych filharmonii w Polsce realizuje regularne koncerty w całym regionie, w sumie dla ok. 60 tys. słuchaczy rocznie. W 2006 r. orkiestra pod dyrekcją Aleksandara Marković`a, laureata I nagrody konkursu dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach, a zarazem ówczesnym szefem artystycznym FK, z dużym powodzeniem wystąpiła wspólnie ze skrzypkiem B. Niziołem w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

 

Orkiestra wielokrotnie koncertowała w Czechosłowacji, Danii, Francji, Szwecji, na Ukrainie, we Włoszech, a szczególnie często w Niemczech. W 2006 r., we współpracy z włoską operą Arena di Verona, uczestniczyła w 30-koncertowym tourne z największymi przebojami muzyki operowej. Na przestrzeni ostatnich 15 lat również wielokrotnie występowała w jednej z najpiękniejszych i najbardziej znanych sal europejskich - w berlińskim Konzerthaus. Kilkukrotna retransmisja z ostatniego występu w tej sali w 2009 r., w trakcie którego została wykonana m.in. monumentalna Carmina Burana Carla Orffa, miała miejsce w telewizji EDUSAT.

 

Z orkiestrą występowała większość czołowych polskich dyrygentów (T. Bugaj, H. Debich, J. M. Florencio Junior, J. Maksymiuk, G. Nowak, M. Pijarowski, J. Salwarowski, T. Strugała, K. Stryja, S. Rachoń, J. Wiłkomirski, T. Wojciechowski) oraz solistów (R. Blechacz, H. Czerny-Stefańska, K. Danczowska, S. Drzewiecki, L. Grychtołówna, B. Hesse-Bukowska, A. Hiolski, K. Jabłoński, K. Jakowicz, R. Karczykowski, I. Kłosińska, K. A. Kulka, B. Ładysz, B. Nizioł, W. Małcużyński, J. Olejniczak, P. Paleczny, E. Pobłocka, P. Pławner, R. Smendzianka, A. Szymczewska, W. Wiłkomirska, S. Woytowicz, W. Ochman). Występowali również świetni zagraniczni pianiści, laureaci Konkursów Chopinowskich: Bernard Ringeissen, Philippe Giusiano z Francji oraz Takako Takahashi z Japonii. W 2009 r. wystąpił Grigorij Żyslin, światowej sławy skrzypek i pedagog. Od 6 lat koncertmistrzem orkiestry jest znakomity skrzypek-solista, laureat wielu znaczących konkursów polskich i zagranicznych  – Natan Dondalski.

 

FK jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Organowego, największej (ok. 35 koncertów) tego typu imprezy w Polsce. Festiwal ten należy również do jednych z trzech najstarszych w Polsce – do tej pory odbyły się jego 44 edycje. Koncerty festiwalu prezentowane są od czerwca do sierpnia w Katedrze Koszalińskiej, w której znajdują się unikatowe organy z XIX oraz w Białogardzie, Darłowie, Drawsku Pomorskim, Dźwirzynie, Karlinie i Sarbinowie. Melomani mogą wysłuchać, zarówno dzieła organowe, jak i kameralne, symfoniczne oraz wokalno-instrumentalne.

 

Od kilku lat w sezonie letnim FK przygotowuje w przepięknym koszalińskim amfiteatrze największy w północnej Polsce spektakl operowy dla ponad 5 tys. słuchaczy. Dotychczas zrealizowano Galę Operową, Toscę G. Pucciniego, Carmen G. Bizeta, Trubadura i Traviatę G. Verdiego oraz Carmina Burana C. Orffa.

 

W 2009 r. FK zorganizowała, przy wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wyjątkowy w skali całego kraju Festiwal Muzyki Polskiej, poświęcony wyłącznie zapomnianym polskim dziełom i ich twórcom. Szczególny hołd złożono jednemu z największych polskich kompozytorów romantycznych - Zygmuntowi Noskowskiemu, w setną rocznicę jego śmierci. Zostały m.in. wykonane, rzadko prezentowane, wszystkie jego 3 symfonie.

 

W czasie karnawału można wysłuchać szeregu koncertów prezentujących wykonawców z kręgu muzyki rozrywkowej, popularnej, filmowej, jazzowej oraz operetkowej. Dotychczas występowali m. in. H. Banaszak, G. Brodzińska, K. Dębski, W. Korcz, A. Makowicz, W. Malicki, A. Marko, A. Majewska, H. Miśkiewicz, B. Morka, J. Ptaszyn - Wróblewski, A. Rosiewicz, H. Rybotycka, K. Skrzynecka, J. Śmietana, M. Urbaniak, J. Walczyński, Z. Wodecki, J. Wójcicki, A. Zdunikowski oraz Skaldowie.

 

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Koszalińskiej nagrała 13 płyt kompaktowych. W ostatnich latach na szczególną uwagę zasługuje dostępna w całej Polsce płyta poświęcona twórcom koszalińskim (A. Cwojdziński, K. Rozbicki, A. Szymczewska) oraz pierwsze w historii nagranie na CD 2 koncertów fortepianowych Henryka Melcera (J. Ławrynowicz – fortepian, R. Silva – dyrygent). Płyta ta w 2007 r. stała się „Fonograficzną rewelacją roku” miesięcznika muzycznego Muzyka 21.

Młodzieżowa Orkiestra Dęta ŁDK w Świeradowie Zdroju